3 goede redenen om als werkgever je personeel af en toe iets te schenken

Werkgevers komen al tamelijk om in verplichtingen. Het is niet niks om personeel in dienst te nemen, zowel vanuit een zakelijk als een interpersoonlijk perspectief. De vraag is dan ook waar je verplichtingen ten opzichte van je werknemers ophouden als baas. Maar als je juist over die grens stapt en iets extra’s doet voor je personeel, onderscheid je je als werkgever. Bijvoorbeeld door je personeel af en toe iets te schenken terwijl je dat eigenlijk niet hoeft te doen. Waarom zou je daar aan beginnen? We geven er drie goede redenen voor.

Er bestaat een regeling voor

Een werkgever denk natuurlijk altijd aan de kosten én aan de Belastingdienst. Maar voor vergoedingen, cadeaus en verstrekkingen aan werknemers hebben we in Nederland de werkkostenregeling (WKR). Hierdoor kun je dit tot op zekere hoogte belastingvrij doen, namelijk binnen de vrije ruimte, die een percentage van het totale fiscale loon van alle werknemers bedraagt: in 2024 is dit 1,92 procent tot 400,000 euro en 1,18 procent daarboven. Blijft de waarde van cadeaus binnen deze vrije ruimte, dan zijn ze belastingvrij. Overschrijdt de totale waarde deze ruimte, dan geldt een eindheffing van 80 procent over het restant. Kleine attenties zoals bloemen, bonbons en wijn kunnen mits incidenteel onbelast blijven. Cadeaubonnen en kerstpakketten of de Happibox vallen binnen de WKR en moeten worden meegerekend in de vrije ruimte. Het is dus verstandig om cadeaus strategisch te plannen en de vrije ruimte in de gaten te houden.

Waardering tonen binnen positieve bedrijfscultuur

Nu we het belastingtechnische deel uit de weg hebben, kunnen we hebben over de waardering die kunt laten zien door een geschenk te geven aan werknemers. Juist omdat je het niet hoeft te doen, gaat er extra waardering van uit en voelt een werknemer zich gezien door jou als werkgever. Dit levert dan mogelijk ook weer een positieve werkattitude op waar jij vervolgens weer van profiteert. Zo ben je allebei gelukkig. Zo’n cultuur van waardering en erkenning draagt bovendien bij aan een positieve bedrijfscultuur. Omdat dit kan leiden tot hogere tevredenheid en een betere werksfeer, wordt de kans de kans groter dat je werknemers ambassadeurs voor jouw bedrijf worden en je als goede werkgever presenteren naar de buitenwereld. Dat is buitengewoon nuttig bij het vinden van nieuw personeel.

Prestaties en mijlpalen erkennen

Het geven van cadeaus hoeft niet ‘zomaar’ te zijn. Het is namelijk ook een uitstekende manier om specifieke prestaties te erkennen. Of het daarbij nu gaat om het behalen van een belangrijke mijlpaal zoals een werkjubileum of het succesvol voltooien van een belangrijk project, cadeaus kunnen helpen om deze momenten te markeren en te vieren. Hiermee kun je je werknemers motiveren om nieuwe doelen na te streven en hun prestaties te verbeteren, omdat ze weten dat hun prestaties en (jarenlange) inzet gewaardeerd worden door de baas. Werknemers worden door het markeren van deze momenten ook een goed voorbeeld voor elkaar. Gun dus die medewerker die zich al vele jaren voor je inzet een mooi cadeau of speciale viering rondom diens mijlpaal, en beloon succesvolle teams met een etentje of een bonus. Maar leg wel alle medewerkers langs dezelfde lat om scheve gezichten te voorkomen.

Uiteindelijk zijn je werknemers ook maar gewoon mensen met gevoelen. Ja, ze worden betaald voor de uren die ze voor je werken en je zou kunnen zeggen dat ze daarmee voldoende beloond zijn. Maar mensen willen graag gezien, gewaardeerd en erkend worden. Als baas zit je in de positie dat je daarvoor kunt zorgen door net dat stapje extra te zetten. Het hoeft niet en het kost inderdaad geld, maar het kan ook veel opleveren of je personeel af en toe eens iets extra’s te schenken. Als de financiële ruimte er is, is er alle reden om het te overwegen.

 

Ook interessant