Last Updated on: 5th september 2024, 08:31 am
Tegenwoordig lijkt het bijna wel alsof de klant enkel nog online te vinden is. Zonder goede website en online marketing strategieën kom je nergens. Maar dat betekent niet dat we de offline marketingtools zomaar terzijde kunnen schuiven. Integendeel zelfs. Met traditionele media kun je de doelgroep op een geheel andere wijze benaderen. In sommige gevallen is dit zelfs effectiever dan bij online marketing. Zeker omdat er minder concurrentie is. Je valt hierdoor op. Zeker wanneer je de juiste keuzes maakt.
Zo is posters laten drukken al jaren één van de meest effectieve offline marketingtools. Een goede manier om op te vallen, voor extra naamsbekendheid te zorgen en daarmee het koopgedrag te beïnvloeden. Een goede poster kan het brein triggeren en de consument strikken.
Nog niet overtuigd? En vraag je jezelf af of je echt extra moet investeren in offline marketing? Lees dan snel verder en ontdek de grootste voordelen.
Je valt direct op
Steeds meer bedrijven investeren alles in online marketing. Ze zetten een fantastische campagne op en hopen zo de consument zo goed mogelijk te bereiken. Natuurlijk is online marketing ook een zeer effectieve manier om voor meer naamsbekendheid te zorgen. Het nadeel is echter wel dat iedereen hiermee bezig is. De concurrentie is daardoor hoog. Het is lastiger om op te vallen.
Dit is bij offline marketing een heel ander verhaal. Door de jaren heen is de populariteit hiervan namelijk minder groot geworden. Niet bij de consument, maar wel bij bedrijven. Het is immers lastiger om de resultaten te meten. Hierdoor lijkt het minder zinvol of effectief dan online marketing.
Niets is echter minder waar. Je kunt dit gegeven juist voor je gebruiken. Doordat minder bedrijven investeren in offline marketing, val je namelijk sneller op bij de consument. Ook traditionele media worden namelijk nog graag gezien. Denk alleen maar eens aan flyers. Als je een flyer ontvangt, ben je zelf ook geneigd om toch even te kijken welke informatie wordt gegeven. Al helemaal omdat je deze minder vaak ontvangt dan pakweg vijftien jaar geleden. In andere woorden: het trekt de aandacht. Dit maakt flyers laten drukken vandaag de dag dus ook nog altijd een zeer sterke marketingtool.
Persoonlijke aanpak
Posters, flyers en ander offline marketingmateriaal is vaak een manier om de klant persoonlijker te benaderen. Meestal worden deze reclamemiddelen dan ook voor speciale gelegenheden toegepast. Je gaat bijvoorbeeld op een beurs staan met je bedrijf. Om de aandacht van de consument te trekken, hang je een grote poster van jouw bedrijf op. Vervolgens begin je ook met flyeren om essentiële informatie te verspreiden. Hierbij leg je direct contact met jouw doelgroep. Een glimlach, misschien wel een handdruk en daarnaast ook nog tastbaar reclamemateriaal. Deze persoonlijke aanpak zie je tegenwoordig steeds minder en is daardoor meer geliefd.
Meer naamsbekendheid
Het mooie van offline marketing is dat het effect ook op de lange termijn doorwerkt. Een vluchtige advertentie via social media heeft misschien op dat moment effect, maar na twee weken is de consument je misschien alweer vergeten. Dit terwijl een poster of flyer de brein triggert. Onbewust wordt een goede slogan of ludieke poster in de hersenen opgeslagen. Hierdoor ontstaat er meer naamsbekendheid, hetgeen ook op de lange termijn het koopgedrag kan beïnvloeden.